Darwin - Reisverslag uit Brisbane, Australië van AZaussie - WaarBenJij.nu Darwin - Reisverslag uit Brisbane, Australië van AZaussie - WaarBenJij.nu

Darwin

Door: Arno Elisha

Blijf op de hoogte en volg

01 December 2014 | Australië, Brisbane

Geliefde broeders en zusters. Het is al weer een tijd geleden dat ik een update heb gegeven over mijn verblijf in Australie. Er is zoveel gebeurd in deze tijd, dat ik een kort en globaal beeld zal geven van waar ik nu zit. Vijf weken geleden ben ik aangekomen in het tropische Darwin. De reden van mijn verblijf in Darwin is, omdat ik werk had gevonden op een mango-farm in de buurt van Darwin. De eerste zondag van mijn verblijf in Darwin ben ik naar een baptistische kerk geweest. Een gemeente waar ik mij verwelkomd voelde. Na de dienst wilde ik naar Berry Springs rijden. Berry Springs heeft een meertje, waar ik graag wat verkoeling wilde zoeken (aangezien het erg heet is in Darwin). Eenmaal in de auto bleef er een gedachte in mijn hoofd spoken. 'De dienst is net klaar en je wilt al gelijk weg gaan, zonder mensen aan te spreken?' Ik keek naar het gebouw, waar ik net uitgelopen was. Het gebouw leek een aantrekkingskracht te hebben, eenmaal overgehaald stapte ik mijn auto uit en ging ik het gebouw weer in. Ik sprak een prediker aan en deze man liet me kennis maken met Elliot. Elliot is een aardige jongeman van mijn leeftijd en al gauw raakte ik in gesprek met hem. Hij nodigde mij uit voor een lunch bij zijn huis. Een groep van jongeren van mijn leeftijd kwamen bij elkaar en we braken het brood met elkaar. Na de lunch vroeg Elliot wat mijn plannen waren, ik vertelde hem over het werk wat ik had op een farm. Ik had nog een week om Darwin te ontdekken en daarna zal mijn werk beginnen. Hij vroeg of ik een plaats had om te slapen, 'nou... eigenlijk niet.' Vanaf dat moment heb ik mijn intrek gevonden bij Elliot en Dave. Inmiddels verblijf ik al 5 weken bij hen en aankomende week wordt het de zesde week. Er zijn te weinig woorden om te schrijven wat ik hier leer. Ik zal jullie iets vertellen over het huis en de plaats, waar ik onderdak heb. Elliot en Dave woonde net twee weken in dit huis. Het huis was eigenlijk 'onwoonbaar' verklaard door de gemeente, maar na 4/5 weken klussen is het weer woonbaar en genieten wij van een simpel verblijf in een 'unit' met een kamer, een douche, een woonkamer met een openkeuken. Wij wonen hier momenteel met 4 jongens. De plaats waar deze unit zich bevind is een aboriginal community. Wij zijn de enige 'blanke/witte' mensen die hier wonen. Elke keer als ik aan een Aussie vertel dat ik in deze community woon, waarschuwen zij mij voor de aboriginals. In tegenstelling tot de spookverhalen, zijn het werkelijk aardige mensen. Niet beter of slechter dan een Aussie. Er zit natuurlijk een hele geschiedenis achter de cultuur van de aboriginal en de tussenkomst van de 'witte' mens. De witte mens --> Nederlanders. Aboriginals hebben een speciale woord voor de witte mens, wat 'Nederlander' betekent. Onze voorouders waren namelijk de eerste (witte) mensen die een voet zette in Australie. Terug naar de bewoners van de unit (Elliot en Dave). Beide jongens hebben het gevoel (visie) om aboriginals te helpen en te dienen. Elliot gaat geregeld de straat op en langs huizen om een gesprek te voeren met deze mensen (de uitschot in de ogen van Aussies). Ik kom bizarre situaties tegen hier in deze community. Aboriginals die geloven dat de 'witte' mens met enorm veel plezier naar werk gaan en dit ook nog eens doen op vrijwillige basis. De meeste aboriginals hier in deze community werken niet, maar krijgen geld van de overheid. Zij denken dat de 'witte' mens ook geld krijgt van de overheid en zij weten niet dat je geld krijgt vanwege het werk wat je doet. De aboriginal denkwijze staat zover van de westerse samenleving/cultuur.

Verder heb ik twee weken op een mango farm gewerkt, maar ik moest daar stoppen vanwege mango rash (rode uitslag) op mijn arm, buik en knieen. Hier baalde ik wel even van, omdat ik gepland had om hier vier a vijf weken te kunnen werken. Dat ging dus mooi niet door. Inmiddels zit ik alweer twee weken in de unit en praat ik enorm veel met Simeon, een andere jongen die hier ook overnacht. Momenteel ben ik bezig om plannen te maken voor mijn vervolg reis. Aankomende maandag verkoop ik mijn auto en ga ik een vliegticket boeken naar Melbourne. Ik hoop daar voor twee weken te kunnen werken in een warenhuis. Na deze periode ga ik touren met Dave in de omgeving van Melbourne en op oudjaarsdag gaan we naar Tasmania.

  • 02 December 2014 - 10:15

    H:

    Hallo Arno fijn om weer eens van je te horen en lezen er gaat een wereld voor je open en je stelt je daar voor open sterker nog je neemt initiatief je er in te verdiepen. Ik kan niet wachten om persoonlijk je verhalen te horen. Ik wens je nog een fijne en goede tijd op je reis en kijk al uit naar je volgend verslag.

    Knuffel papa

  • 03 December 2014 - 08:26

    Eline K.:

    Hee Arno,

    Super om weer wat van je te horen daar vanuit kangoeroe land. Super om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Wel een beetje balen van de uitslag, maar mooi dat daar weer nieuwe plannen en mooie dingen uit voort komen.
    Succes daar en heel veel plezier, en kijk nu al weer uit naar je volgende verslag.

    liefss Eine.K

  • 03 December 2014 - 17:49

    Henry:

    Hallo Arno ik weet niet waar je bent maar gefeliciteerd met je nichtje Feber Johanna ik weer voor de 7de keer opa geworden :)

    gr. Henry

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Brisbane

Mijn eerste reis

Mijn eerste reis naar Australië!

Recente Reisverslagen:

05 December 2014

Goodbye Darwin

04 December 2014

Overdenking Aus

01 December 2014

Darwin

28 Oktober 2014

Foto' ss

15 Oktober 2014

Chapter 7: Vast onderweg

Actief sinds 17 Aug. 2014
Verslag gelezen: 104
Totaal aantal bezoekers 4320

Voorgaande reizen:

12 September 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: